Slumpat blogginlägg

lördag 17 juni 2017

Skalbanksmuseet

Jag hade inga planer på att besöka skalbanksmuseet i Uddevalla. Jag visste inte ens att det fanns förrän jag av helt andra skäl hade vägarna förbi. Därför hade jag inte heller min kamera med mig, men några mobilder är väl bättre än inga alls kanske.

Trots att ungefär 90% av skalbankarna har exploaterats (det mesta till hönsfoder) är det fortfarande världens största skalbank.
Skalbankarna har uppstått när inlandsisen smälte, och består mest av skal från musslor och havstulpaner. Man har också hittat en del andra exotiska arter som vitnosdelfin och swedenborgsval.
Mitt i den stora gropen vilka de stora skalhögarna (ungefär 100 000 kubikmeter) omger finns en damm. I dammen finns en del fiskar och, som bilden visar, grodyngel.
Det förekommer även en hel del snäckor som fortfarande lever.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar